اخبار بخش مسکن

افزایش تقاضا؛ راهبرد خروج از رکود در بخش مسکن

305

به گزارش ایرنا نبود نقدینگی عامل رکود معاملات تجاری است و گردش سرمایه در این نقطه متوقف می شود.
توقف گردش سرمایه، بازار را تحت تاثیر قرار داده و خرید و فروش شکل دیگری پیدا می کند و به شکل معاملات پایاپای وتهاتری – شکلی از تجارت متقابل که در آن مبادله مستقیم کالا و خدمات در ازای کالا و خدمات دیگر میان دو طرف و بدون مبادله پول صورت می گیرد- شکل می گیرند.
نقدینگی عامل اساسی در اقتصاد است، افزایش و کاهش آن لطمه زیادی به پیکره اقتصادی شهر وارد می کند و یکی از نمونه های عینی آن ساختمان های نیم ساخته و تکمیل نشده در آبادان است.
*** کاهش نقدینگی رکود اقتصادی را به وجود آمده است
گرچه کاهش نقدینگی گاهی سبب کاهش قیمت ها می شود ولی گاهی نیز به رکود منجر می شود.
از آنجا که میزان کالا و خدمات در جامعه محدود است، پس باید میزان نقدینگی به اندازه ای باشد که با کالا و خدمات برابری کند، اگر میزان نقدینگی افزایش یابد، کالا و خدمات در جامعه کم شده و قیمت ها افزایش می یابد.
کنترل نقدینگی می تواند رونق و رشد اقتصادی را به وجود آورد و افزایش مسکن و ماشین در این منطقه باعث افزایش عرضه این دو کالا و تورم شده است.
مدیر اداره راه وشهر سازی شهرستان آبادان نیز در گفت و گو با ایرنا، رکود اقتصادی در بازار مسکن را موضوعی اساسی در اقتصاد خواند و گفت: برای خروج ازاین رکود باید تقاضا را افزایش داد.
احمد ایجادی با بیان راهکارهای رونق بازار مسکن عنوان کرد:پرداخت تسهیلات می تواند بازار مسکن را از حالت رکود خارج کرده و تقاضای مسکن را افزایش دهد.
ایجادی کاهش تقاضا ی مسکن را عامل اصلی رکود بازار مسکن اعلام کرد و کمبود نقدینگی را عامل دیگری در رکود، بیان کرد.
وی با بیان منابع مالی موجود در آبادان و امکان ایجاد تسهیلات برای متقاضیان مسکن در این شهرستان عنوان کرد:سعی شده است با رایزنی، تسهیلاتی به متقاضیانی که توانایی خرید مسکن را ندارند پرداخت شود، تا رونق بازار ایجاد شود.
ایجادی با بیان کاهش قدرت خرید شهروندان در موضوع مسکن، گفت:اگر تمهیداتی مبنی بر افزایش قدرت خریدمتقاضیان خرید مسکن ایجاد شود می توان بار دیگر به رونق اقتصادی بازار مسکن امیدوار بود.
*** افزایش عرضه مسکن
با تصویب شکل گیری سازمان منطقه آزاد اروند، شهروندان به سوی خرید مسکن و زمین رفتند و بخش زیادی از سرمایه نقدی و غیر نقدی خود را در این بازار ریختند.
جمع زیادی از ساکنان دیگر استان ها نیز سرمایه های خود را به بازار مسکن این منطقه تزریق کردند.
افزایش تقاضای مسکن، تورم بالایی را در محدوده منطقه آزاد اروند به وجود آورد و افراد به منظور کسب سود بالا تمامی سرمایه های خود را به سمت واحد های چند طبقه برده و بخشی از زمین های زراعی را در قالب زمین مسکونی به فروش رساندند.
وجود زمین های بلاتکلیف که قولنامه ای به فروش رفته و ساختمان های چند طبقه ای که پیش فروش شده اند، بخشی از سرمایه های راکد مردم است که سبب کاهش نقدینگی شده است.
*** فشار کاهش نقدینگی بر بازار
یکی از کارشناسان اقتصادی فعال در واحدهای مشاوره املاک می گوید:مدتی است معاملات فروش و خرید راکد مانده و معاوضه جای فروش و خرید را گرفته است.
محمد سامانی با بیان نابسامانی در بازار مسکن، می گوید:نبض باز مسکن درست نمی زند و بیشتر افراد ملک هایی دارند که برای سرمایه گذاری خریده اند تا زمانی که منطقه آزاد اروند رونق بگیرد و بفروشند، اما این انتظار حاصل نشد و خانه های پیش ساخته و نیم ساخته روی دست مالکان مانده است.
سامانی افزود:رکود ایجاد شده در بازار مسکن، بر ساخت و سازهای شهر نیز اثر گذاشته است و روند مسکن سازی را کند کرده است.
یکی از کارشناسان امور بانکی نیز در خصوص کاهش نقدینگی به ایرنا گفت:اگر میزان نقدینگی را پول هایی که در دست مردم است حساب کنید، می توان گفت:نقدینگی کم است، ولی سرمایه هایی که در بانک ها سرمایه گذاری شده است حاکی از میزان بالای سرمایه های نقد است است که به سوی بانک ها جریان دارد.
افشین یریان با بیان راهکار اساسی گردش سرمایه دربین مردم می گوید:با افزایش سود بانک ها میزان درآمد حاصل از سپرده های طولانی مدت درآمد بالاتری نسبت به سرمایه گذاری های مسکن و ملک داشته با این امتیاز که بانک سود تضمین شده را در اختیار افراد قرار می دهد ولی سود حاصل از سرمایه گذاری ها در ملک و زمین بسته به بازار است و شامل سود و زیان است.
یریان با تشریح افزایش روند پس اندازهای قرض الحسنه، افزود:با افزایش نرخ سود بانکی میزان پس انداز افراد به سوی بانک ها جریان یافت و خلاء مالی که در بازار مسکن به وجود آمد نیز ، بخشی از آن در بانک ها سرمایه گذاری شد.
نگرانی حاصل از رکود تورمی در بازار مسکن آبادان را می توان به این صورت بیان کرد که این مشکلات و نگرانی ها، حاصل کار کارشناسی نشده کلان در شهر است و لازم است، برای رونق دوباره بازار مسکن برنامه های جامع اقتصادی و کارشناسی شده در شهر برنامه ریزی و اجرا شود تا مردم نیز کمترین آسیب اقتصادی را ببینند

وب سایت های مرتبط

نظرسنجی

آخرین اخبار بخش مسکن

تصاویر تصادفی

photo_2020-05-02_14-24-43 photo_2020-08-01_05-16-13 photo_2020-08-01_05-14-50 photo_2020-01-06_23-26-38

با ما در تماس باشید

آدرس : بندر عباس، شهرک ولیعصر، بازارچه سورو

تلفن : 33540028 076

فکس : 33540029 076

ایمیل : info@malavanan.ir

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید